Saturday, 17 August 2013
‘Ini semua kerja syaitan’
Lahad Datu: “Tergamak menantu saya menyembelih anak sendiri sebelum menghirup darah yang memancut dari leher. Ini semua kerja syaitan,” kata Imam Nasir, 58, apabila melihat cucu lelaki kesayangannya berusia tujuh tahun disembelih bapa kandung di depan matanya dalam kejadian ngeri di Kampung Epil, Jalan Kastam Baru, kelmarin.
Dalam kejadian jam 9.20 malam, mangsa, Haikal Salimar menggelupur kesakitan sebelum meninggal dunia akibat kecederaan parah di leher.
Lebih mengerikan lagi, bapa mangsa, Salimar Hamad, 35, seolah-olah tidak menghiraukan keadaan anak bongsunya yang berlumuran darah, sebaliknya bertindak menghirup darah yang membuak keluar dari leher kanak-kanak malang itu.
Sambil meluahkan perasaan marah, Imam berkata, menantunya itu bertindak seperti haiwan.
Sambil meluahkan perasaan marah, Imam berkata, menantunya itu bertindak seperti haiwan.
RUMAH berlakunya kejadian anak disembelih bapa kandung, semalam. |
“Saya terkejut dengan tindakannya dan ahli keluarga lain berusaha menahan perbuatan itu tetapi gagal.
Sumber: MyMetro
Kantoi Tak Puasa. Makan MCD.. hahhaha
Ustaz Azhar Idrus dan Isteri Kemalangan
Kemalangan awal pagi tadi yang berlaku di Pengadang Baru, Terengganu yang melibatkan kereta Volkswagen Gti Golf milik penceramah bebas terkenal Ustaz Azhar idrus dan juga sebuah Proton Saga. Kami diberitahu Ustaz Azhar Idrus hanya luka-luka dan pemandu Proton Saga hanya cedera ringan. Bagaimanapun isteri Ustaz Azhar Idrus tidak mengalami sebarang kecederaan.
Untuk anda semua, berhati-hatilah di jalanraya, kemalangan boleh berlalu kepada sesiapa sahaja. Apapun petang ini Ustaz Azhar Idrus tetap akan bertolak ke Kuala Lumpur untuk menyampaikan kuliyah seperti biasa.
Golf Mk7 simbol teknologi Volkswagen
Rekaan luar Golf Mk7 lebih mengancam dengan corak lampu yang lebih garang. |
VOLKSWAGEN Golf bukannya jenama asing di pasaran dunia mahu pun di Malaysia. Ketika ini lebih 29 juta Golf telah terjual di di seluruh dunia melalui enam generasi modelnya.
Meneruskan kesinambungan model kesayangan pengeluar kereta dari Jerman ini, generasi ketujuh (Mk7) dengan teknologi Bluemotion telah dilancarkan tahun lalu dan telah memasuki pasaran tempatan baru- baru ini.
Golf Mk7 baharu ini hampir 100 kilogram (kg) lebih ringan berbanding Mk6 tetapi bagi model yang dibawa masuk ke Malaysia terus dari kilang utama VW di Wolfsburg hanya melibatkan pengurangan berat sebanyak 80 kg.
Pengurangan berat ini disumbangkan oleh penggunaan enjin yang lebih kecil (kurang 40 kg), platform baharu iaitu MQB (kurang 37 kg) dan kotak gear (25 kg).
Penggunaan platform MQB, Golf Mk7 memiliki struktur kereta yang lebih rendah, panjang, lebar dan jarak roda bertambah daripada model sebelumnya. Selain itu MQB juga menawarkan kos yang lebih efektif.
Rekaan luarnya juga lebih mengancam dengan corak lampu yang lebih garang, dua garisan menarik di bahagian tepi, lebih aerodinamik dan paling penting banyak perbezaan berbanding Mk6.
Dari segi enjin pula, kereta ini menggunakan enjin baharu iaitu EA211 1.4 TSI dengan kuasa maksimum 140 PS dan kuasa kilas 250 Nm berbanding enjin EA111 twincharged dengan kuasa maksimum 160 PS serta kuasa kilas 240 Nm pada model Mk6.
VW berkata, walaupun kuasa enjin dikurangkan atas faktor kos, Golf Mk7 lebih ringan dan kuasa kilas yang ditingkatkan, maka prestasinya tidak akan menghampakan peminat kereta ini.
Menjenguk ke dalam kabin pula, Golf Mk7 menawarkan ruang yang lebih luas, kerusi yang selesa tetapi sedikit menegak bagi kerusi penumpang dan secara keseluruhannya masih mengekalkan imej rekaan VW.
Perubahan lain dibuat adalah corak permukaan papan pemuka dan skrin sesentuh yang dilengkapi dengan teknologi menyamai telefon pintar yang mampu mengesan pergerakan jari tanpa menyentuhnya.
Ruang kaki dan saiz bonet juga ditambah bagi model baharu ini kesan daripada penggunaan platform MQB.
Penulis berpeluang menguji Golf Mk7 baru-baru ini dengan menempuh perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang melalui jalan kampung berliku lebih dua km di Slim Village.
Ketika melalui selekoh tajam berulang kali, penulis mampu merasai fungsi sistem kestabilan elektronik (ESC) selain dibantu oleh sistem penyerap hentak dalam mengawal imbangan kereta ini.
Memasuki laluan lurus di lebuh raya, kelajuan maksimum yang dicapai adalah 218 km/j dengan mod sport, melebihi maklumat yang diberikan di atas kertas iaitu 212 km/j.
Bagi menjadikan Golf Mk7 antara kereta yang efisien, VW telah melengkapkannya dengan teknologi mula/henti enjin secara automatik apabila pedal brek ditekan sepenuhnya.
Sistem pendingin hawa akan dihentikan apabila kereta berhenti tetapi pengguna jangan risau kerana suhu dalam kabin mampu bertahan dalam tempoh yang agak lama kerana kereta ini menggunakan saiz paip pendingin hawa yang lebih besar.
Sistem mula/henti ini hanya akan berfungsi selepas kira-kira 20 minit kereta bergerak dan selain itu sistem ini juga berfungsi ketika memecut bagi menambah kuasanya.
Dari segi keselamatan, teknologi baharu yang ditampilkan adalah Multi Collision Brake yang akan berfungsi apabila pelanggaran berlaku dengan tayar kenderaan akan dikawal secara elektronik untuk mengekalkan kestabilan kereta daripada terbabas.
Bagi teknologi, gajet dan sistem keselamatan lain yang terdapat di Mk6 telah dikekalkan pada model baharu ini.
Meneruskan kesinambungan model kesayangan pengeluar kereta dari Jerman ini, generasi ketujuh (Mk7) dengan teknologi Bluemotion telah dilancarkan tahun lalu dan telah memasuki pasaran tempatan baru- baru ini.
Golf Mk7 baharu ini hampir 100 kilogram (kg) lebih ringan berbanding Mk6 tetapi bagi model yang dibawa masuk ke Malaysia terus dari kilang utama VW di Wolfsburg hanya melibatkan pengurangan berat sebanyak 80 kg.
Pengurangan berat ini disumbangkan oleh penggunaan enjin yang lebih kecil (kurang 40 kg), platform baharu iaitu MQB (kurang 37 kg) dan kotak gear (25 kg).
Penggunaan platform MQB, Golf Mk7 memiliki struktur kereta yang lebih rendah, panjang, lebar dan jarak roda bertambah daripada model sebelumnya. Selain itu MQB juga menawarkan kos yang lebih efektif.
Rekaan luarnya juga lebih mengancam dengan corak lampu yang lebih garang, dua garisan menarik di bahagian tepi, lebih aerodinamik dan paling penting banyak perbezaan berbanding Mk6.
Dari segi enjin pula, kereta ini menggunakan enjin baharu iaitu EA211 1.4 TSI dengan kuasa maksimum 140 PS dan kuasa kilas 250 Nm berbanding enjin EA111 twincharged dengan kuasa maksimum 160 PS serta kuasa kilas 240 Nm pada model Mk6.
VW berkata, walaupun kuasa enjin dikurangkan atas faktor kos, Golf Mk7 lebih ringan dan kuasa kilas yang ditingkatkan, maka prestasinya tidak akan menghampakan peminat kereta ini.
Menjenguk ke dalam kabin pula, Golf Mk7 menawarkan ruang yang lebih luas, kerusi yang selesa tetapi sedikit menegak bagi kerusi penumpang dan secara keseluruhannya masih mengekalkan imej rekaan VW.
Perubahan lain dibuat adalah corak permukaan papan pemuka dan skrin sesentuh yang dilengkapi dengan teknologi menyamai telefon pintar yang mampu mengesan pergerakan jari tanpa menyentuhnya.
Ruang kaki dan saiz bonet juga ditambah bagi model baharu ini kesan daripada penggunaan platform MQB.
Penulis berpeluang menguji Golf Mk7 baru-baru ini dengan menempuh perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang melalui jalan kampung berliku lebih dua km di Slim Village.
Ketika melalui selekoh tajam berulang kali, penulis mampu merasai fungsi sistem kestabilan elektronik (ESC) selain dibantu oleh sistem penyerap hentak dalam mengawal imbangan kereta ini.
Memasuki laluan lurus di lebuh raya, kelajuan maksimum yang dicapai adalah 218 km/j dengan mod sport, melebihi maklumat yang diberikan di atas kertas iaitu 212 km/j.
Bagi menjadikan Golf Mk7 antara kereta yang efisien, VW telah melengkapkannya dengan teknologi mula/henti enjin secara automatik apabila pedal brek ditekan sepenuhnya.
Sistem pendingin hawa akan dihentikan apabila kereta berhenti tetapi pengguna jangan risau kerana suhu dalam kabin mampu bertahan dalam tempoh yang agak lama kerana kereta ini menggunakan saiz paip pendingin hawa yang lebih besar.
Sistem mula/henti ini hanya akan berfungsi selepas kira-kira 20 minit kereta bergerak dan selain itu sistem ini juga berfungsi ketika memecut bagi menambah kuasanya.
Dari segi keselamatan, teknologi baharu yang ditampilkan adalah Multi Collision Brake yang akan berfungsi apabila pelanggaran berlaku dengan tayar kenderaan akan dikawal secara elektronik untuk mengekalkan kestabilan kereta daripada terbabas.
Bagi teknologi, gajet dan sistem keselamatan lain yang terdapat di Mk6 telah dikekalkan pada model baharu ini.
Model serba baharu Proton Suprima S – butiran lengkap spesifikasi dan senarai harga didedahkan!
Selepas bocornya banyak gambar-gambar menarik model terhangat Proton Suprima Skelmarin, hari ini pula merupakan giliran ‘brochure’ serba lengkap yang dimuatnaik ke laman forum Lowyat.net. Melalui salinan brochure tersebut, kita kini sudah mendapat butiran penuh spesifikasi model hatchback terbaharu itu, di samping senarai harga bagi setiap varian menjelang pelancaran rasminya Sabtu ini (17hb. Ogos 2013).
Berdasarkan maklumat dari brochure, nama sebenar model tersebut sememangnya sah sebagai Proton Suprima S, dan ianya hadir dalam dua varian berbeza iaitu Executive dan Premium. Saya tidak pasti sama ada masih terdapat varian lain yang bakal ditawarkan oleh Proton, namun andaian ketika ini hanya dua varian tersebut sahaja yang akan diperkenalkan. Mungkin varian lebih berkuasa atau varian asas (baseline model) bakal diperkenalkan kemudian, berdasarkan permintaan dari pasaran dan juga maklumbalas dari pelanggan.
Kedua-dua varian Suprima S Executive dan Suprima S Premium dilengkapi enjin Campro 1.6 Turbo, yang sebelumnya dikenali sebagai enjin CFE seperti mana didapati pada model Preve Premium. Ada beberapa sebab kenapa Proton membuat keputusan untuk menggunakan perkataan Turbo bagi menggantikan akronim CFE. Antaranya ialah ramai pelanggan, atau lebih tepat lagi ialah rakyat Malaysia, tidak mengetahui bahawa enjin CFE itu sebenarnya adalah enjin turbo. Menggunakan nama enjin Campro 1.6 Turbo secara asasnya lebih berterus-terang dan pastinya rakyat Malaysia merasa lebih teruja dengan enjin jenis induksi pendesak itu.
Menurut maklumat yang tertera di brochure, enjin turbo tersebut menghamburkan kuasa kuda setinggi 140PS@4,000rpm, dengan kuasa tork mencecah 205Nm@2,000-4,000rpm. Mungkin tiada perbezaan kuasa enjin tersebut dengan enjin CFE pada model Preve Premium, (Preve Premium 138hp, bersamaan 140PS, sementara tork adalah sama 205Nm), namun apa yang lebih membuatkan saya tertanya-tanya ialah berat Suprima S (kerb weight) ialah 1,375kg (varian Executive) dan 1,395kg untuk varian Premium, sementara berat Preve Premium pula ialah 1,340kg (kerb weight), lebih rendah sebanyak 35kg dan 55kg berbanding kedua-duanya.
Jadi persoalannya di sini ialah mampukah Suprima S mencapai prestasi enjin dan pemanduan yang lebih baik berbanding Preve Premium dengan berat kering keseluruhan yang semakin bertambah? Melihat kepada pecutan dari 0 ke 100km pula, Suprima S mampu mencatatkan masa pecutan 9.9 saat, sementara Preve Premium 9.6 saat, kurang 0.3 saat berbanding Suprima S. Mungkin untuk lebih kepastian, sesi pandu uji kedua-dua model yang berbeza bakal memberikan jawapan yang lebih tepat dan adil. Seperkara lagi, kedua-dua varian Suprima S tersebut dilengkapi transmisi CVT, bukannya manual seperti yang diharap-harapkan.
Beralih kepada beberapa spesifikasi penting lain, Suprima S Executive dan Premium dilengkapi brek cakera di keempat-empat bahagian tayar, dengan saiz tayar bagi kedua-dua varian adalah berbeza. Suprima S Executive dipasangkan tayar bersaiz 205/55 R16 dengan rim aloi, manakala Suprima S Premium dengan tayar bersaiz 215/45 R17, juga dengan rim aloi yang direka berbentuk sporty dan menyerlah.
Merujuk kepada brochure juga, didapati Proton Suprima S dilengkapi pelbagai ciri-ciri penting untuk tahap keselamatan maksimum, antaranya termasuklah ABS dan EBD, Hill-Hold Assist (Premium sahaja), Brake Assist (BA), Electronic Stability Control (ESC), Traction Control (TC), enam beg udara, serta turut dilengkapi sensor parking depan dan belakang (Executive depan sahaja), kamera undur, lampu utama automatik (Auto headlamp), dan Electronic Gear Shift Lock (Premium sahaja).
Lebih menarik dan memberikan rasa premium terhadap Suprima S ini ialah kehadiran kusyen dengan balutan kulit, termasuk kemasan kulit untuk pintu (door trim) dan roda stereng (varian Premium sahaja). Bagi saya, kusyen dengan balutan kulit sangat penting untuk sesebuah model premium kerana ianya bukan setakat menambahkan keselesaan sewaktu pemanduan menuju ke setiap destinasi, malah ianya lebih mudah dibersihkan berbanding kusyen fabrik, selain tidak dinafikan yang ianya kelihatan lebih bergaya dan sporty.
Proton Suprima S turut dilengkapi skrin LCD bersaiz 7 inci baharu dengan pemain DVD, dengan tambahan ciri-ciri seperti Intergrated DSP, Bluetooth, serta sambungan iPod, USB termasuk adanya sistem navigasi GPS terbina dalam. Varian Premium juga lebih meriah dengan sistem bunyi enam pembesar suara, apabila Proton menambah lagi dua unit tweeter pada tiang A-Pillar Suprima S. Lebih lagi, Suprima S Premium turut dibekalkan lampu DRL sebenar (Daytime Running Light) yang pastinya menambah gayanya ketika berada di atas jalan raya kelak.
Ciri-ciri eksklusif lain yang melengkapi Suprima S Premium ialah penganjak pedal (Paddle Shifter), penyaman udara kawalan auto, butang Push/Start, Auto Cruise dan Auto Wiper (depan sahaja). Lima warna menarik ditawarkan untuk Proton Suprima S baharu, antaranya ialah Atlantic Blue (Biru), Fire Red (Merah), Genetic Silver (Perak), Solid White (Putih) dan Tranquility Black (Hitam).
Akhirnya, kini tiba pula giliran kita semua untuk melihat senarai harga sebenar Proton Suprima S. Perlu diingat bahawa senarai harga ini mungkin boleh berubah sewaktu hari pelancaran nanti, atau mungkin juga akan kekal seperti sedia ada. Harga di atas jalan (OTR) bagi pasaran Semenanjung Malaysia adalah seperti berikut :
- Proton Suprima S Executive (Solid Colour) : RM76,338.00
- Proton Suprima S Executive (Metallic Colour) : RM76,688.00
- Proton Suprima S Premium (Solid Colour) : RM79,638.00
- Proton Suprima S Premium (Metallic Colour) : RM79,988.00
Berikut pula ialah senarai harga Proton Suprima S (harga OTR) bagi pasaran di Sabah dan Sarawak (Malaysia Timur):
- Proton Suprima S Executive (Solid Colour) : RM78,338.00
- Proton Suprima S Executive (Metallic Colour) : RM78,688.00
- Proton Suprima S Premium (Solid Colour) : RM81,638.00
- Proton Suprima S Premium (Metallic Colour) : RM81,988.00
Kesimpulannya, Proton Suprima S boleh dikatakan sebagai buah tangan terbaru dari Proton yang tampil berbeza berbanding model-model lain, malah menepati kehendak pasaran ketika ini yang lebih meminati model-model berbentuk hatchback dan kompak. Namun melihat kepada senarai harga yang ditawarkan, mungkinkah pemilik Proton iaitu DRB-Hicom agak keterlaluan dalam menetapkan jumlahnya?
Friday, 16 August 2013
Info : Pembuat Filem Hina Islam Akhirnya Telah Memeluk Islam
Arnoud Van Doorn bukanlah nama baru dalam dunia politik Belanda. Dia aktif bersama PVV, bahkan merupakan salah seorang pucuk pimpinan tertinggi sebagai Timbalan Ketua. Namun, masih terdapat persoalan yang bermain di mindanya. Mengapa partinya selalu memusuhi Islam? Perasaan inilah yang membuatkan Van Doorn teringin mendampingi Islam, hingga dia mula mempelajari apa itu Islam yang sebenarnya.
“Saya kini mula memperdalamkan pengetahuan saya tentang Islam,” kata Van Doorn ketika mengenang waktu awal hidayah Islam mula menghampirinya.
Rasa minat itu membuatkan Van Doorn mula mencari terjemahan Al-Qur’an, hadis, dan buku-buku rujukan Islam. Hari-hari berikutnya, dia lalui dengan membaca dan mengkaji buku-buku itu satu per satu, tanpa meninggalkan aktivitinya yang lain. Selama ini, Van Doorn hanya tahu mengenai Islam daripada orang-orang yang membenci agama itu sahaja.
Mereka yang dekat dengan Van Doorn sebenarnya tahu bahawa Van Doorn membaca rujukan tentang Islam, tetapi mereka tidak menyangka sama sekali bahawa itu akan menjadi jalan hidayah bagi Van Doorn. Hal ini kerana dalam dunia mereka, mengkaji sesebuah pemikiran atau suatu akan menjadi lebih faham tanpa harus mempercayai dan mengikutinya. Bahkan, tidak ramai orang yang mempelajari Islam dan kemudian menyerang kembali agama tersebut.
“Orang-orang di sekeliling saya tahu bahawa saya kini aktif meneliti al-Qur’an, sunnah dan tulisan-tulisan lain selama hampir setahun ini. Selain itu, saya juga telah banyak melakukan dialog dengan orang Islam tentang agama,” ujar Doorn dalam satu rancangan siaran Al-Jazeera (English).
Semakin lama mempelajari Islam, Van Doorn menjadi semakin tertarik dengan agama itu. Dia mula merasakan Islam sebagai suatu agama yang sangat istimewa. Meskipun, sebelum ini dia juga mempercayai Kristian sebagai agamanya, namun Van Doorn merasakan agama Islam itu lebih istimewa.
Apa yang selama ini ada dalam kepalanya bahawa Islam itu fanatik, menindas wanita, tidak bertoleransi, secara membabi buta memusuhi Barat, secara perlahan-lahan mula hilang dari fikirannya. Van Doorn menemui Islam sebagai sesuatu yang sama sekali berbeza dari apa yang pernah dia sangka sebelum ini.
“99% kaum Muslimin adalah mereka yang bekerja keras dan pecinta kedamaian. Sekiranya lebih banyak orang mempelajari agama Islam yang sebenar, semakin banyak orang yang akan melihat keindahan itu,” kata Van Doorn ketika di wawancara oleh MNA.
Jalan hidayah bagi Van Doorn semakin terbuka lebar ketika bertemu dengan seorang Muslim bernama Aboe Khoulani, seorang rakannya yang menjawat jawatan di Dewan Kota Den Haag. Selain dapat menjelaskan Islam dengan lebih jauh, ia juga dapat merapatkan Van Doorn dengan Masjid As-Soennah.
Puncak “pertarungan batin” mula di alami oleh Van Doorn tidak lama kemudian. Adakah dia akan mengikut hidayah yang mula meresapi oleh fitrahnya itu atau hanya menjadikannya sebagai ilmu pengetahuan. Walaubagaimana pun, dia sangat beruntung kerana persoalan itu tidak berlarutan. Setelah yakin dengan Islam, Van Doorn pun mengikrarkan dua kalimah syahadat. Dia kini telah pun menjadi seorang Muslim dan menjadi salah seorang saudara baru bagi kira-kira 1.9 juta umat Islam di Belanda. Tetapi, bagi parti dan pengikutnya, Van Doorn telah dicap sebagai “pengkhianat.” -drysheet.blogspot.com
p/s : Allah Maha Kuasa
Cool : Pulau Baa Atoll, Lokasi Untuk Anda Lupakan Kerja
Pulau Baa Atoll, Lokasi Untuk Anda Lupakan Kerja.
Anda sibuk dan pening dengan kerja anda? Ingin rehat dan tak tahu mana nak pergi.
The Baa Atoll boleh menjadi pilihan anda. Terletak di Dusit Thani,Maldives.
Pulau ini dikelilingi oleh lautan yang begitu jernih airnya dan keindahan koral sekelilingnya
p/s : Insya Allah ada rezeki admin pon nak pergi..^.^
Anda sibuk dan pening dengan kerja anda? Ingin rehat dan tak tahu mana nak pergi.
The Baa Atoll boleh menjadi pilihan anda. Terletak di Dusit Thani,Maldives.
Pulau ini dikelilingi oleh lautan yang begitu jernih airnya dan keindahan koral sekelilingnya
p/s : Insya Allah ada rezeki admin pon nak pergi..^.^
Gambar Telatah Dan Aksi Emma Maembong Beraya 2013
Kepada mereka yang tidak tahu, Emma Maembong mempunyai 7 orang adik-beradik dan semuanya cantik-cantik.
Lihat telatah dan aksi mereka ketika beraya baru-baru ini. Mesra dan bahagia mereka sekeluarga.
Subscribe to:
Posts
(
Atom
)