Tuesday 17 September 2013

Sedih' Anjing Ini Mencari Tuannya Yang Hilang Selama 2 Minggu

Seekor anjing di Wilayah Chengdu , barat daya China , dilaporkan sedang mencari tuannya yang hilang. Anjing berwarna coklat dan diberi nama Huang Huang itu selama dua minggu terakhir selalu berkunjung ke perhentian dan menaiki bas untuk mencari tuannya.

Dailymail , Selasa , 10 September 2013 memuat beberapa foto Huang - Huang yang tengah berada di dalam bas, sambil menghidu dan memeriksa satu demi satu kerusi penumpang di dalam bas. Aksi memilukan itu dilakukan Huang - Huang setiap hari selama 15 hari terakhir.

Menurut pemandu bas yang biasanya dikunjungi Huang - Huang , setiap hari anjing tersebut akan ikut berbaris dengan sabar menunggu bas tiba di perhentian . Kemudian dia naik ke dalam bas dan memeriksa dengan terperinci satu demi satu kerusi .

Kata pemandu itu lagi , Huang - Huang akan memeriksa setiap bas yang melewati di perhentian bas tersebut sepanjang hari. Namun , ketika malam tiba , dia akan berhenti mencari dan menghilang. Huang - Huang akan kembali datang pada keesokan harinya.

Menurut salah seorang kakitangan bas bernama Yang, anjing itu akan berdiri di parking kereta yang berada di luar Kuil Guangyan .

"Setiap hari saya pergi ke Kuil Guangyan sebanyak lima kali dan setiap hari anjing itu akan selalu menumpang ke dalam bas dan melakukan pemeriksaan, " ujar Yang kepada harian tempatan Huaxi Metropolis Daily .

Awalnya Yang menyangka dia masuk ke dalam bas untuk mencari makanan. Namun , kemudian dia menyedari bukan makanan yang dicarinya , melainkan tuannya yang hilang.

Salah seorang penumpang yang merasa terharu dengan aksi Huang - Huang kemudian merakam aksinya sedang melakukan pemeriksaan di dalam bas. Kemudian dia memuat naik di laman media sosial dan mendapat sambutan positif.

Huang - Huang menjadi selebriti mendadak di dunia maya kerana keteguhannya mencari tuannya yang hingga kini belum ditemui . Menurut seorang konduktor bas bernama Fung , dia merasa pernah melihat penjaga Huang - Huang tengah berdiri bersama anjing itu .

Peristiwa itu berlaku kira-kira sebulan yang lalu. Namun sejak itu, dia tidak pernah lagi melihatnya. Fung sebenarnya berniat mengambil Huang - Huang namun bimbang tuangnya asal akan mencari anjing itu .

" Anjing yang sangat setia. Siapa yang ingin terpisah darinya ? Saya hanya berharap bahawa anjing itu dan tuannya dapat bersatu kembali sehingga dia tidak perlu lagi menunggu di perhentian bas setiap hari," ucap Fung berharap. ( umi )




           


No comments :

Post a Comment